Dieta Lowfodmap – dla kogo?

Kiedy słyszymy o dietach, zwykle rozpatrujemy każdą nowość jako dietę odchudzającą. Tymczasem część diet jest po prostu dietami zdrowotnymi. Jedną ze zdrowotnych diet, które mają przynieść organizmowi korzyść i wyleczyć lub zniwelować stopień choroby jest dieta lowfodmap. Szacuje się, że aż 8-20 procent osób na całym świecie powinno się na niej żywić. Dlaczego? Jest to dieta polecana przy zespole jelita drażliwego.

Objawy zespołu jelita drażliwego

Bardzo łatwo można pomylić objawy zespołu jelita drażliwego ze niestrawnością, zjedzeniem czegoś ciężkiego czy nieświeżego. Jednak u większości osób objawy powiązane są ze stresem. Kiedy organizm się stresuje, także jelita chorują. Dużo osób ma nudności, bóle brzucha czy nawet wymioty w trakcie dużego stresu lub przed ważnym wydarzeniem.

Są też osoby, które codziennie odczuwają problemy po jedzeniu, ale nie ma żadnej przyczyny fizjologicznej takiego stanu. Można powiedzieć, że dieta przy jelicie wrażliwym pozwoli wyeliminować przyczyny takich dolegliwości. Gdy pojawiają się z powodu stresu, konieczna może być też terapia.

Zespół jelita wrażliwego czy nietolerancja glutenu?

Dieta przy jelicie drażliwym opiera się na wyeliminowaniu produktów, które mogą podrażniać jelita, czyli tych najgorzej tolerowanych. Między innymi są to produkty zawierające gluten.

Żeby mieć pewność czy to celiakia, alergia na gluten czy zespół jelita drażliwego trzeba zrobić konkretne badania, w tym gastroskopię. Jeżeli jednak objawy ustępują po jedzeniu posiłków bezglutenowych może być to wskazówka, że faktycznie organizm nie toleruje tego składnika.

Zespół jelita drażliwego – co jeść?

Pierwsza faza low fodmap trwa 6 do 8 tygodni. Jest to tak zwana faza eliminacyjna, kiedy wyklucza się wszystkie produkty tak zwane high fodmap. W tym czasie jelita odpoczywają i nie są podrażniane. Można znaleźć wiele zaleceń czy nawet gotowych jadłospisów, ale warto pamiętać, że i tak dla każdej osoby, inny produkt może działać drażniąco.

Czego nie jeść przy zespole jelita drażliwego? Przede wszystkim produktów łatwo fermentujących, w tym wina, fruktozy, która jest zawarta w wielu kupnych produktach i owocach, czy też cebuli, czosnku, ostrych przypraw i glutenu.

Co zatem można jeść? Najlepiej stawiać na mleczne produkty bez laktozy. Można jeść sery, w tym camembert, sery żółte czy feta. Z owocami trzeba bardziej uważać ze względu na fruktozę, ale dozwolone są między innymi truskawki, średnio dojrzałe banany, maliny, cytryny, winogrona czy pomarańcze.

Wśród produktów zbożowych trzeba wybierać te bezglutenowe. W wielu sklepach bez problemu można dostać gotowe chleby, w tym tostowy czy bułki. Także wafle ryżowe czy kukurydziane można jeść zamiast pieczywa. Jeśli chodzi o mąkę i wypieki najlepsze będą mąka jaglana, gryczana, kukurydziana czy ryżowa.

Makaron też warto wybierać kukurydziany czy gryczany. Do obiadu można gotować ziemniaki, różne rodzaje ryżu, kaszę gryczaną i jaglaną czy komosę ryżową. Trzeba uważać na rośliny strączkowe. Najlepiej jeść je w bardzo małych ilościach lub wcale, ale tofu jest dozwolone.

Wśród mięs warto wybierać te wysokiej jakości, ale obrabiać je podczas gotowania czy pieczenia bez tłuszczu. Także chude ryby są jak najbardziej na miejscu w tej diecie. Warzywa też można dobierać dowolnie, jednak trzeba ograniczyć ilość pomidorów, kapusty, papryki, rzepy i cukinii.

Kawa nie jest zabroniona, ale warto pić słabszą kawę niż zwykle. Jeśli pijemy kawę z mlekiem trzeba wybrać to bez laktozy. Różne herbaty, o ile nie są kwaskowate lub robione na silnym naparze również można pić. Z kupnymi napojami warto uważać na syrop glukozowo-fruktozowy. Trzeba wybierać warianty z cukrem lub niesłodzone. Zabroniony jest jednak sok jabłkowy.

Po 6-8 tygodniach diety można powoli wprowadzać inne produkty i obserwować organizm. Jeśli coś nam nie będzie służyć i pojawią się dolegliwości bólowe, niestety trzeba będzie taki produkt wykluczyć z jadłospisu na dłużej.

image sources

  • dieta-lowfodmap-dla-kogo-46239: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *