fbpx

Dbaj o swoją odporność, aby nie chorować

Obecnie w Polsce panuje grypa. Na nic się zdadzą szczepienia, jeśli nasza odporność nie będzie odpowiednio mocna. Wiele osób często choruje i przyczyną jest słaby system odpornościowy. Jest on osłabiony również w związku z wieloma chorobami. Choćby chora tarczyca może powodować problemy z odpornością. Jednak wpływ na naszą odporność mogą mieć również tak prozaiczne rzeczy jak ilość snu czy spożycie niewłaściwego śniadania. Jak więc dbać o odporność, aby nie chorować?

Czym jest odporność?

Odporność organizmu to po prostu nasza zdolność do walki z bakteriami i wirusami, które nas atakują. Gdy odporność jest zbyt niska, częściej chorujemy, ponieważ zarazki mogą łatwiej przeniknąć do naszego organizmu. Kiedy tak się stanie, możemy mieć pierwsze objawy przeziębienia. Na jakość naszej odporności wpływa bardzo wiele rzeczy. Zwykle jesienią i zimą możemy zauważyć, że chorujemy częściej. Także po odbytej podróży samolotem lub pociągiem możemy nagle poczuć, że czujemy się gorzej. Zmęczenie organizmu, dieta, sen, a także czynniki atmosferyczne wpływają na to, jak będziemy się czuć.

Odpoczynek i odpowiednia ilość snu

Niestety nawet naukowcy z Uniwersytetu Stanforda potwierdzają, że na naszą odporność ma wpływ sen. Kiedy śpimy 6-8 godzin i nasz organizm ma okazję się przez noc zregenerować, to będzie znacznie skuteczniej zwalczać atakujące nas wirusy i bakterie. Po prostu cały nasz organizm będzie pracował lepiej i będzie miał więcej energii do działania. W tym nasza odporność będzie odpowiednio funkcjonować, aby zapewnić nam zdrowie. Ważne jest zatem, aby dobrze odpoczywać i znaleźć dodatkowy czas na dłuższy sen.

Odpowiednia dieta jest dobra dla całego organizmu

O tym, jak ważna jest dieta, nie można zapominać. Jednak czasami sami mamy dość przypominania o tym, co mamy jeść, a czego nie powinniśmy. Jeśli chcemy podnieść odporność, po prostu dodajmy do swojej diety warzywa i owoce. Zawierają one naturalne witaminy oraz antyoksydanty, które wspomagają proces wzmacniania odporności. Warto chociaż raz dziennie zjeść pomidory, marchewki, szpinak, do kanapek i sałatek dodać czosnku czy cebuli, ale też jeść porzeczki, truskawki i kiwi. Cukier możemy zastąpić miodem, który ma działanie bakteriobójcze. Wcale nie musimy nagle zmieniać całej diety, dodajmy tylko do niej więcej niezbędnych witamin.

Regularne ćwiczenia też pomagają

Nie musimy od razu zapisywać się na siłownię, jeśli nie mamy na to ochoty. Wchodzenie po schodach to również uprawianie sportu. Warto zatem częściej zrezygnować z jeżdżenia windą i przejść kilka pięter na piechotę. Także spacery są bardzo wartościowe. Jeśli pogoda jest korzystna, możemy się przejść w wolnym czasie lub wysiąść jeden przystanek wcześniej, jadąc do pracy, szkoły na uczelnię i przejść się kilka minut. Gdy mamy ochotę na coś więcej, z powodzeniem można znaleźć w Internecie filmiki z ćwiczeniami dla początkujących. Nawet jeśli będziemy ćwiczyć pół godziny dwa razy w tygodniu, to i tak działanie naszego organizmu się poprawi.

Nie nadużywaj używek

Bardzo ważne jest to, czym karmimy swoje ciało. Tutaj również mogą pojawić się używki. Niestety walka z nałogiem jest ciężka, a więc może trwać dłużej niż sezon zimowy. Starajmy się jednak ograniczyć palenie papierosów, picie kawy czy alkoholu. Te produkty wpływają negatywnie na działanie organizmu. Nie musimy ich rzucać od razu, bo wtedy możemy odczuć nieprzyjemne skutki uzależnienia, ale starajmy się chociaż ograniczyć ilość palonych papierosów dziennie czy wypitych kaw, a alkohol pijmy tylko przy większych okazjach.

Domowe sposoby na odporność

To wariant dla osób bardziej zdecydowanych, aby dbać o swoje zdrowie. Sporo roślin, w tym zioła, korzystnie wpływa również na odporność. Można w domu przygotować sobie soki, syropy czy napary, które poprawią stan odporności. Choćby picie soku z aloesu pomaga przy wielu dolegliwościach. Można też zrobić sobie shoota z imbiru zmiksowanego z wodą czy sokiem owocowym. Będzie to napój mocno rozgrzewający i nie tylko wesprze odporność, ale też przyspieszy trawienie. Stosując takie domowe metody, należy pamiętać o systematyczności. Bez tego niestety nie sprawdzą się.

Natasza Miszczuk

image sources

  • grafika: pixabay.com

Natasza Miszczuk

Copywriter z wyboru, ekonomista z wykształcenia. Autorka dwóch blogów – jakdojadedo.info i nokosmetykach.pl. Amatorka spędzania czasu w pociągach donikąd i zwiedzania zza szyby. Zapalona fanka sportów motocyklowych i zimowych. O najnowszych kosmetykach wie wszystko, a finanse, które trzeba na nie wydać, nie mają dla niej tajemnic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *