fbpx

Zwykły spacer – czy to już sztuka?

spacerowanie korzyści dla zdrowia

Posted On 16 października 2019

W dzisiejszych zabieganych, zagonionych czasach zwykły spacer urósł do rangi sztuki. O spacerowaniu pisze się książki i poradniki, aby podpowiedzieć nam, co jeszcze możemy zyskać, po prostu chodząc.

Naukowcy cały czas prowadzą badania, które uparcie dają jeden wynik. Przechadzki są świetnym sposobem na odreagowanie, uspokojenie się i zebranie myśli. Nie bez przyczyny dużo pomysłów przychodzi nam do głowy, kiedy chodzimy, nawet jeśli tylko dookoła pokoju.

Otoczenie, w którym spacerujemy, ma znaczenie

Pewne jest to, że zyskasz dużo więcej, spacerując wśród natury. Zieleń roślin wpływa kojąco i wyciszająco na nasz organizm. Uspokoisz oddech i emocje. Z Japonii dociera do nas moda na leśne kąpiele. Na zalesionych, dostępnych do spacerowania terenach wytycza się specjalne trasy, pozwalające maksymalnie skorzystać z darów natury.

Nie zdziwmy się, jeśli po drodze zauważymy ludzi idących boso czy leżących wśród drzew i wsłuchujących się w szum lasu. Tym właśnie jest ten sposób na odpoczynek – zjednoczeniem się z naturą i chłonięciem jej wszystkimi zmysłami.

Oczywiście nie jest powiedziane, że podobnego efektu nie uzyskasz w pobliskim parku, wystarczy wstać z kanapy i spróbować.

Wybierz się na spacer po swojej okolicy i poznaj ją na nowo

Kiedy w pośpiechu pędzimy do pracy czy codziennych spraw, często nie zwracamy uwagi na okolicę, w której żyjemy. Spróbuj poczuć się jak turysta, który pierwszy raz trafił do miejsca twojego zamieszkania i chcesz jego oczami zobaczyć wszystko na nowo.

Zwróć uwagę na architekturę budynków, mijaną zieleń, zagospodarowanie terenu. Takie odkrywanie na nowo podczas spacerowania wprawi mózg w tryb wchłaniania nowych informacji. A co za tym idzie, nie będziesz myśleć o codziennych zmartwieniach i troskach.

Zregenerujesz się, pozwolisz sobie na bycie bardziej twórczym i kreatywnym, a może przypadkiem wpadniesz też na pomysł rozwiązania swoich problemów.

Zmobilizuj mózg do aktywności

Wysiłek fizyczny, jakiemu poddajemy się podczas marszu, działa mobilizująco na nasz umysł. Jeśli jeszcze dodamy zróżnicowany teren i nasza spacerowa trasa będzie wymagała nieco więcej wysiłku, skorzystamy tym bardziej. Zmęczenie fizyczne aktywuje uwalnianie pewnych substancji wpływających na regenerację i tworzenie nowych połączeń nerwowych.

Zaangażuj do wspólnego spacerowania swoją rodzinę, drugą połówkę, przyjaciół, szczególnie jeśli chcecie coś omówić czy ustalić. Zgodnie z tym, co zostało już powiedziane, kiedy chodzimy, dobre pomysły same wpadają do głowy.

Oczywiście, nie zapominajmy, że regularny, nieco bardziej forsowny i trwający kilkadziesiąt minut spacer, na pewno odbije się też korzystnie na naszej sylwetce i wspomoże nas w walce o utratę kilogramów.

Monika Jatczak

Written by Monika Jatczak

Z wykształcenia fizjoterapeutka i elektroradiolog. Od początku, to nauki ścisłe i przyrodnicze kształtowały moje zainteresowania i pasje. Medycyna i zdrowie, funkcjonowanie organizmu człowieka, literatura, podróże, kuchnia, nowinki z dzidziny żywienia i prowadzenia gospodarstwa domowego, sport, a w szczególności joga i air yoga, to tematy, które są mi najbliższe.

Related Posts

Przewodnik po mydłach – które jest najzdrowsze

Przewodnik po mydłach – które jest najzdrowsze

Mydło – mała kostka, która zapewnia ochronę przed światem zewnętrznym. Gdy tylko została ogłoszona pandemia, trudno było je kupić, a ceny na rynku z drugiej ręki były niedorzecznie wysokie. Niestety bez tego produktu codziennie życie byłoby bardzo trudne. Już małe...

Alergia dotyka coraz większą liczbę Polaków

Alergia dotyka coraz większą liczbę Polaków

Choć wiosna to najgorszy sezon dla alergików, wiele osób toczy nierówną walkę z tym schorzeniem przez cały rok. Są też tacy, którzy nie wiedzą, że mają alergię. Objawy mogą być bardzo różne i o skrajnie odmiennym nasileniu. Jak choćby lekki katar przez cały rok. Ale...