fbpx

Dieta wysokobiałkowa – nie tylko dla sportowców

Dieta wysokobiałkowa stała się w ostatnim czasie popularna. Jednak większość osób podnosi ilość spożywanych protein głównie ze względu na intensywny wysiłek fizyczny mający na celu wyrzeźbienie mięśni, które są zbudowane właśnie z białka. Dlatego też eksperci zalecają osobom trenującym regularnie siłowo zjedzenie po treningu produktów bogatych w białko.

Z drugiej zaś strony taka dieta przy jednoczesnym ograniczeniu spożywanych tłuszczy może działać odchudzająco. Są też osoby, które jedzą więcej białka z powodu nadkwasoty. W tym przypadku białko pomaga złagodzić tę dolegliwość, a ograniczenie tłuszczy i cukrów sprzyja lepszemu samopoczuciu po jedzeniu. Co warto wiedzieć o diecie wysokobiałkowej?

Jak się odchudzać na diecie wysokobiałkowej?

Przede wszystkim, jeżeli ze względu na stan zdrowia musimy przestrzegać diety, trzeba najpierw skonsultować się z lekarzem. Długotrwałe stosowanie diety wysokobiałkowej może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, co obciąży trzustkę i nerki oraz może prowadzić do rozwinięcia się artretyzmu.

Dlatego ta dieta nie jest dla wszystkich. Podstawę stanowi wprowadzanie jej powoli i przejście na pełną dietę wysokobiałkową tylko na 3-4 tygodnie. Później należy zastąpić ją dietą niskokaloryczną.

Przechodząc na ścisłą dietę wysokobiałkową, trzeba spożywać białko w każdym posiłku. Pomoże to spalić kalorie z tłuszczu, co wspomaga redukcję wagi ciała. Ponadto duża ilość protein w diecie sprawia, że zwiększa się ilość energii pobieranej z organizmu na trawienie, a to z kolei daje deficyt kaloryczny.

Jemy dużo, ale nasz organizm spala więcej kalorii, niż przyjmuje. Nie można przy tym jednak zapomnieć o dostarczaniu witamin i minerałów. Dlatego też po okresie budowania masy u sportowców bądź 3-4-tygodniowej diety odchudzającej należy wprowadzać do jadłospisu inne pokarmy.

Jakie produkty są bogate w białko?

Wydawać by się mogło, że wystarczą jogurty proteinowe, aby wspomóc pracę organizmu. Jednak w ich składzie oprócz dużej ilości białek znajduje się też sporo węglowodanów. A na diecie wysokobiałkowej należy ograniczyć tłuszcze oraz właśnie węglowodan, zatem takie gotowe napoje mogą okazać się złym wyborem.

Wysokobiałkowe dania opierają się głównie na mięsie, ale jest też szereg warzyw zawierających ten budulec, dlatego nawet weganie mogą spróbować takiej diety. Najwięcej białka dostarczają m.in. orzechy arachidowe, pestki dyni, słonecznik, migdały, warzywa strączkowe, gotowana soja, otręby pszenne i gotowana soczewica.

Natomiast w produktach odzwierzęcych będzie go najwięcej w serach, zwłaszcza parmezanie, mleku w proszku, schabie, mięsie każdego rodzaju, tuńczyku,  dorszu i innych rybach, wątróbce wieprzowej i jajkach.

Opierając dietę na produktach wysokobiałkowych, warto pamiętać, że ważne jest też ich przyrządzanie. Zamiast smażyć na tłuszczu, warto upiec je w piekarniku bądź na patelni grillowej. I chociaż nie można drastycznie ograniczać spożywania tłuszczów, w tym akurat aspekcie warto je ograniczyć. Zamiast tego dodać łyżkę dobrej jakości oleju bądź oliwy do sałatki czy zupy. Nie kupujmy też gotowych posiłków, które wystarczy podgrzać. Najczęściej są wysoko przetworzone i utrwalone za pomocą konserwantów. Zawierają też dużo soli a często, chociaż się tego nie spodziewamy kupując gotowy obiad, również cukier.

Natasza Miszczuk

image sources

  • grafika: pexels.com

Natasza Miszczuk

Copywriter z wyboru, ekonomista z wykształcenia. Autorka dwóch blogów – jakdojadedo.info i nokosmetykach.pl. Amatorka spędzania czasu w pociągach donikąd i zwiedzania zza szyby. Zapalona fanka sportów motocyklowych i zimowych. O najnowszych kosmetykach wie wszystko, a finanse, które trzeba na nie wydać, nie mają dla niej tajemnic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *