fbpx

Dieta wysokobiałkowa – nie tylko dla sportowców

Dieta wysokobiałkowa stała się w ostatnim czasie popularna. Jednak większość osób podnosi ilość spożywanych protein głównie ze względu na intensywny wysiłek fizyczny mający na celu wyrzeźbienie mięśni, które są zbudowane właśnie z białka. Dlatego też eksperci zalecają osobom trenującym regularnie na siłowni zjedzenie po treningu produktów bogatych w białko.

Z drugiej zaś strony taka dieta przy jednoczesnym ograniczeniu spożywanych tłuszczy może działać odchudzająco. Są też osoby, które jedzą więcej białka z powodu nadkwasoty. W tym przypadku białko pomaga złagodzić tę dolegliwość, a ograniczenie tłuszczy czy cukrów sprzyja lepszemu samopoczuciu po jedzeniu. Co warto wiedzieć o diecie wysokobiałkowej?

Jak się odchudzać na diecie wysokobiałkowej?

Przede wszystkim, jeśli ze względu na stan zdrowia musimy przestrzegać diety, trzeba najpierw skonsultować się z lekarzem. Długotrwałe stosowanie diety wysokobiałkowej może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, co obciąży trzustkę i nerki oraz może prowadzić do artretyzmu.

Dlatego ta dieta nie jest dla wszystkich. Podstawę stanowi wprowadzanie jej powoli i przejście na pełną dietę wysokobiałkową tylko na 3-4 tygodnie. Później należy zastąpić ją dietą niskokaloryczną.

Przechodząc na ścisłą dietę wysokobiałkową, trzeba spożywać białko w każdym posiłku. Pomoże to spalić kalorie z tłuszczu, co wspomaga redukcję wagi ciała. Ponadto duża ilość protein w diecie sprawia, że zwiększa się ilość energii pobieranej z organizmu na trawienie, a to z kolei daje deficyt kaloryczny.

Jemy dużo, ale nasz organizm spala więcej kalorii, niż przyjmuje. Nie można przy tym jednak zapomnieć o dostarczaniu organizmowi witamin i minerałów. Dlatego też po okresie budowania masy u sportowców czy 3-4-tygodniowej diety odchudzającej należy wprowadzać inne pokarmy niż białkowe.

Produkty bogate w białko

Wydawać by się mogło, że wystarczą jogurty proteinowe, aby wspomóc pracę organizmu. Jednak w ich składzie oprócz dużej ilości protein znajduje się też dużo węglowodanów. A na diecie wysokobiałkowej należy ograniczyć tłuszcze oraz węglowodany właśnie, zatem takie gotowe napoje wcale nie muszą zdać egzaminu.

Wysokobiałkowe dania opierają się głównie na mięsie, ale jest też szereg warzyw zawierających białko, dlatego nawet weganie mogą spróbować takiej diety. Najwięcej białka dostarczają m.in. orzechy arachidowe, pestki dyni, słonecznik, migdały, warzywa strączkowe, gotowana soja, otręby pszenne czy gotowana soczewica.

Natomiast w produktach odzwierzęcych będzie go najwięcej w serach, zwłaszcza parmezanie, w mleku w proszku, w schabie, w filecie z królika, w tuńczyku, w kotletach z piersi kurczaka, w dorszu, wątróbce wieprzowej, w jajkach oraz w mięsie wołowym.

Opierając dietę na produktach wysokobiałkowych, warto pamiętać, że ważne jest też ich przetwarzanie. Zamiast smażyć na tłuszczu, warto upiec je w brytfance czy na patelni grillowej. Nie można unikać tłuszczu, ponieważ jest on ważny dla organizmu, ale warto ograniczyć wysokie przetwarzanie żywności, kupowanie gotowych produktów tylko do podgrzania czy właśnie smażenie w głębokim tłuszczu.

image sources

  • dieta-wysokobialkowa-nie-tylko-dla-sportowcow-2741448: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *