fbpx

Nie możesz schudnąć? Sprawdź czy masz zdrową tarczycę!

Kiedy nagle przybywa nam kilogramów albo zaczynamy to ignorować i czekamy na impuls, który każe nam schudnąć, albo od razu zaczynamy się odchudzać. Jednak nie zawsze nasze próby są udane. Nawet osoby, które postawiły na dietę redukcyjną i zaczęły aktywnie podejmować regularny wysiłek fizyczny mogą zauważyć, że waga stoi w miejscu. Przyczyną może być jedna z chorób tarczycy! W Polsce aż co 5 osoba ma lub miała chorą tarczycę. Dlatego też poważnie trzeba podejść do tematu badań w tym kierunku, jeśli oprócz wzrostu wagi i niemożności schudnięcia mimo podejmowanych wysiłków mamy jeszcze inne objawy.

Na co może chorować tarczyca?

W Polsce najczęściej diagnozuje się niedoczynność i nadczynność tarczycy. Bardzo często wykrywana jest też choroba autoimmunologiczna Hashimoto, w wyniku której atakowana jest tarczyca, co może prowadzić do jej niedoczynności. Można też cierpieć na zapalenie tarczy lub raka tarczycy.

Bez względu jednak na samo schorzenie, chora tarczyca daje zwykle charakterystyczne objawy, że coś jest nie tak. U wielu osób jest to między innymi problem z wagą. Zatem jeśli nie możemy schudnąć dobrze jest sprawdzić, czy w naszym organizmie nie toczy się jakaś choroba. Wystarczy zbadać poziom TSH, ft3, ft4 i ATPO, ATG we krwi, aby zobaczyć czy mamy chorą tarczycę. Jeśli wynik badań będzie budził wątpliwości lub też wskaże, że tarczyca jest chora, trzeba będzie umówić się na wizytę do endokrynologa, aby zrobić badanie USG i przejść konsultację, a potem ustalić leczenie.

Jakie są objawy chorób tarczycy?

Zwłaszcza przy niedoczynności tarczycy czy chorobie Hashimoto, która może do niej prowadzić mogą pojawić się problemy z przyrostem masy ciała oraz z utratą nadmiernych kilogramów. Jednak przy tym schorzeniu może pojawić się też senność, permanentne zmęczenie, suchość skóry, zła tolerancja zimna, a u kobiet również zaburzenia miesiączkowania czy problemy z zajściem w ciążę.

reklama
Usługi remontowe: Łazienka Kuchnia Poddasze

Z kolei przy nadczynności tarczycy można zbyt szybko chudnąć, nie tolerować ciepła, być pobudzonym i nerwowym, mieć przyspieszoną akcję serca, nadmierną potliwość czy nawet zauważyć drżenie rąk. Nieleczone zaburzenia mogą prowadzić do zaburzenia rytmu serca.

Diagnoza potwierdza chorą tarczycę – jak schudnąć?

Warto sprawdzić, zwłaszcza przy chorobie Hashimoto czy nie przyplątała się jeszcze insulinooporność. Jest to bardzo często spotykane zaburzenie, które niekontrolowane może prowadzić do cukrzycy typu 2. Jeśli jednak naszym jedynym problem jest chora tarczyca schudnięcie będzie możliwe.

Po pierwsze trzeba jednak zadbać o ogólny stan zdrowia i leczyć tarczycę. U niektórych osób dobranie odpowiedniej dawki leków trwa dłuższy czas. Nie poddawaj się, ponieważ kiedy już Twoja tarczyca będzie leczona prawidłowo, będzie Ci łatwiej schudnąć i po prostu poczujesz się lepiej.

Dieta

Ważna jest też dieta. Redukcja kalorii na pewno pomoże, ale musi być przeprowadzona mądrze. Policz swoją całkowitą przemianę materii i od niej co tydzień odejmuje 100 kcal, aż odejmiesz maksymalnie 500 kcal. Przy tej wartości warto zostać aż do czasu, gdy schudniemy tyle ile chcieliśmy, ale potem należy z powrotem zwiększać powoli liczbę kalorii zgodnie z naszym zapotrzebowaniem.

Istotne jest również w jaki sposób ucinamy kalorie. Jeśli nadal jemy fast foody, słodycze, pokarmy wysoko przetworzone, ale pilnujemy, aby kalorycznie zjeść np. 1500 kcal dziennie, to z naszej diety nic nie będzie! Trzeba zamienić puste kalorie na te wartościowe, które dają nam białko, zdrowe tłuszcze i cukry potrzebne do funkcjonowania.

Warto zredukować ilość cukrów i prostych węglowodanów. Choćby rzucenie słodzenia kawy i herbaty może być dobrym początkiem, a do tego zrezygnowanie z fast foodów na obiad, na rzecz posiłków mniej kalorycznych. Koniecznie musimy pamiętać, że potrawy nisko kaloryczne wcale nie muszą sprawić, że będziemy głodni!

Przy chorobach tarczycy, zwłaszcza jeśli są wynikiem chorób autoimmunologicznych korzystne jest też włączenie do diety produktów przeciwzapalnych, które uspokajają układ odpornościowy. Mogą to być choćby kiszonki, owoce cytrusowe, warzywa liściaste, orzechy, pomidory, a nawet tłuste ryby. Koniecznie trzeba też dbać o poziom magnezu, witamin B, cynku, żelaza, selenu, witaminy C i witaminy D.

Oprócz samej diety istotny jest ruch. Nie trzeba od razu kupować karnetu na siłownię i ćwiczyć codziennie. Na początek wystarczy 3 razy w tygodniu wyjść na spacer, który będzie trwał 30 minut. Można też biegać albo jeździć na rowerze, czy pływać. Aktywność fizyczna wykonywana regularnie przyniesienie lepsze efekty niż jeden intensywny wysiłek, jak nam się przypomni o tym, że chcemy schudnąć.

Natasza Miszczuk

image sources

  • grafika: pixabay.com

Natasza Miszczuk

Copywriter z wyboru, ekonomista z wykształcenia. Autorka dwóch blogów – jakdojadedo.info i nokosmetykach.pl. Amatorka spędzania czasu w pociągach donikąd i zwiedzania zza szyby. Zapalona fanka sportów motocyklowych i zimowych. O najnowszych kosmetykach wie wszystko, a finanse, które trzeba na nie wydać, nie mają dla niej tajemnic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *