fbpx

Grzyby-czy mają wartości odżywcze?

Sezon grzybobrania przypada na lato i jesień, ale te wyjątkowe dary lasu spożywamy w różnej postaci przez cały rok. Suszymy, marynujemy, mrozimy, aby cieszyć się ich smakiem i aromatem wzbogacającym wiele dań.

Ponadto grzyby stanowią obowiązkowy składnik wielu tradycyjnych polskich potraw: świątecznych uszek i pierogów, wigilijnej zupy grzybowej, a także kapusty czy bigosu.

Kiedyś sądzono, że poza walorami kulinarnymi grzyby nie mają zbyt wielu wartości odżywczych. Jednak nie jest to prawdą, ponieważ są one bogate w bardzo dobrze przyswajalne białka, minerały, witaminy i związki z grupy węglowodanów. Ilość białka jest w nich tak duża, że spotyka się nawet określenie grzybów jako „leśnego mięsa”.

Wartości odżywcze grzybów

Grzyby stanowią dobry dodatek lub danie dla cukrzyków, ponieważ są niskokaloryczne, a dzięki zawartości witamin z grupy B wspomagają utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Ponadto witamina B2 wpływa korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci.

Zawarta w grzybach witamina A działa protekcyjnie na wzrok. Szczególnie dużo znajdziemy jej pod postacią żółtych barwników, a taki kolor mają kurki, dlatego warto, by gościły na naszych talerzach. Zbadane są również właściwości antyoksydacyjne grzybów, a co za tym idzie – przeciwnowotworowe.

Podgrzybki, maślaki, prawdziwki bądź pieczarki są bogate w potas, czyli pierwiastek mający duży wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i ciśnienie krwi.

Medycy z Dalekiego Wschodu bardzo często stosują grzyby, np. shitake, w kuracjach detoksykacyjnych. Jednak okazuje się, że i nasze rodzime borowiki, maślaki oraz pieczarki w niczym nie ustępują azjatyckim kuzynom.

Czy każdy może je spożywać?

Część osób nie przepada za grzybami, ponieważ po ich zjedzeniu czują ciężar i dyskomfort w żołądku. Faktycznie może do tego dochodzić z powodu zawartej w nich chityny, czyli cukru, który nie jest przez nas trawiony i dość często zalega w jelitach, powodując złe samopoczucie. Szczególnie u osób, które borykają się z chorobami układu pokarmowego, nerek i wątroby.

W takim przypadku lepiej zrezygnować z tego przysmaku, zastępując go lekkostrawnymi warzywami. Jeśli jednak nie mamy problemów trawiennych po zjedzeniu porcji np. zupy grzybowej, z powodzeniem włączajmy grzyby do naszego jadłospisu przez cały rok.

image sources

  • wartosci-odzywcze-grzybow-4510681_1920: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Follow by Email
Facebook
Twitter