fbpx

Jak nie marnować jedzenia? Żyj w zgodzie z zasadą zero waste!

Wyrzucanie nadmiaru lub zepsutego pożywienia jest bardzo częstym problemem w naszych gospodarstwach domowych. Kupujemy za dużo bądź nie pamiętamy co już mamy w domu i wracamy ze sklepu z kolejną paczką makaronu czy kaszy. Bywa też, że nie czujemy wartości produktów spożywczych, mimo że nabywamy je za własne pieniądze i są dobrami, na które nie każdy może sobie pozwolić.

W dalszej części artykułu dowiesz się, co robić, aby ograniczyć wyrzucanie i marnowanie żywności. Zasada zero waste jest obecnie bardzo modna, a przy tym niezwykle pożyteczna  dlatego warto postępować zgodnie z jej zasadami.

Zaplanuj posiłki na kilka dni

Podstawą jest, aby idąc do sklepu przygotować listę produktów, które będą potrzebne w najbliższych kilku dniach. Bardzo pomaga zaplanowanie jadłospisu oraz spisanie artykułów niezbędnych do wykonania danych potraw. Nie ma potrzeby tworzyć planu posiłków na miesiąc czy tydzień, wystarczy na kilka najbliższych dni. Warto też zrobić przegląd lodówki i kuchennych szafek aby sprawdzić co już mamy i nie kupować na zapas.

Gotuj z tego, co już posiadasz

Najczęściej w naszych kuchniach już mamy część produktów, które można użyć do przygotowania posiłku. Dobrym sposobem na ograniczenie marnowania jedzenia jest przyjrzenie tego, co jest już w domu i komponowanie posiłków na tej bazie. Resztkę kaszy bądź ryżu możemy wykorzystać do sałatki, warzywa wrzucić do zupy, a do jogurtu dodać owoc i orzechy i już mamy pożywny i zdrowy lounch box. Bardzo często z połączenia składników, które na pierwszy rzut oka do siebie nie pasują mogą nam wyjść pyszne, zaskakujące potrawy.

reklama
Usługi remontowe: Łazienka Kuchnia Poddasze

Sprawdzaj daty przydatności do spożycia

Zanim cokolwiek wyląduje w koszu, najpierw należy sprawdzić, czy dany produkt jeszcze nadaje się do wykorzystania. Należy też pamiętać o różnicy „spożyć do” a „spożyć przed”. Bardzo często pochopnie ocenia się jeszcze zdatny i niezepsuty produkt i wyrzuca się go do kosza. Nawet jeżeli data na opakowaniu pokazuje, że produkt jest przeterminowany, warto go otworzyć i sprawdzić czy się nie zepsuł. Jeżeli był odpowiednio przechowywany czy hermetycznie zapakowany powinien być zdatny do spożycia nawet po terminie.

Kupuj świadomie i nie daj się nabrać na promocje

Bardzo powszechne jest kupowanie nadmiernych ilości danego produkty, tylko dlatego, że jest w okazyjnej cenie bądź kupno kilku opakowań może wyjść taniej. O ile są to artykuły z długą datą ważności, chemia gospodarcza lub kosmetyki może się okazać, że warto skorzystać z okazji. Natomiast, gdy sklep kusi nas 3 kg pomidorów czy 10 kajzerkami w dobrej cenie, istnieje ryzyko, że nie zdążymy ich zjeść i jak to bywa zepsute wyrzucimy. Nabywanie nadmiaru produktów, których normalnie by się nie kupiło, również nie jest żadną oszczędnością.

Przechowuj żywność w odpowiedni sposób

Często produkty żywnościowe szybciej się psują z powodu nieprawidłowego przechowywania. Warzywa najlepiej trzymać w dolnej szufladzie lodówki bądź poza nią. Mięso, sery i wędliny wyjmować z folii i przekładać w szklane pudełka. Należy też sprawdzić temperaturę w lodówce i dostosować ją do swoich potrzeb.

Korzystaj z opakowań próżniowych

Woreczki czy pudełka próżniowe pozwalają na dłuższe cieszenie się produktem i przedłużają jego trwałość. Takie opakowania można znaleźć w supermarketach i w sklepach na dziale akcesoria do domu.

Zamrażaj nadmiar jedzenia

Jeżeli po świętach bądź podczas przygotowywania posiłku wyszło go za dużo, dobrym sposobem jest zamrożenie nadmiaru. Owoce i warzywa również można mrozić, wystarczy pokroić je na mniejsze kawałki. Dzięki temu uniknie się problemu wyrzucania produktów spożywczych, a także w razie potrzeby można wyjąć z zamrażarki gotowy, domowy posiłek.

Zaakceptuj niedoskonałości

Najczęściej wybieramy produkty o nieskazitelnym kształcie i kolorze, szczególnie w przypadku warzyw i owoców. Tymczasem wiele pełnowartościowych i zdatnych do spożycia produktów psuje się zalegając na półkach, ponieważ nie spełnia tych warunków. Należy pamiętać, że nawet owoc posiadający pewne skazy jest tak samo dobry do spożycia, jak ten o idealnym wyglądzie.

Monika Jatczak

image sources

  • grafika: pixabay.com

Monika Jatczak

Z wykształcenia fizjoterapeutka i elektroradiolog. Od początku, to nauki ścisłe i przyrodnicze kształtowały moje zainteresowania i pasje. Medycyna i zdrowie, funkcjonowanie organizmu człowieka, literatura, podróże, kuchnia, nowinki z dzidziny żywienia i prowadzenia gospodarstwa domowego, sport, a w szczególności joga i air yoga, to tematy, które są mi najbliższe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *