fbpx

Dlaczego dieta odchudzająca nie działa?

Nie ma chyba dorosłej osoby, która nie próbowałaby diety odchudzającej. Niestety tylko niewielki odsetek osób faktycznie układa jadłospis mądrze i zauważa efekty. Pytanie nie powinno brzmieć, jaką stosować dietę, aby schudnąć, ale jak zrównoważyć wszystkie składniki odżywcze, aby organizm dostał to, czego potrzebuje w idealnych proporcjach?

Wcale nie trzeba katować się dietą 1000 kcal. Dieta Dukana też nie jest dla wszystkich dobra. Większości osób wystarczy tylko ogólna zmiana podejścia do żywienia. Jednak jeśli chcemy przejść na bardziej restrykcyjną dietę, aby szybciej stracić zbędne kilogramy, warto wspomóc się prostą zasadą redukcji kalorii.

Źle zbilansowana dieta

Pierwszym i w zasadzie największym problemem diety jest jej odpowiednie zbilansowanie. Nawet, ta mająca się przyczynić do utraty kilogramów musi zachować właściwe proporcje.

Węglowodany w posiłkach powinny stanowić 60%, białka 10–15%, a tłuszcze 25–30%. Te trzy główne składniki dostarczają organizmowi energię i budulec do funkcjonowania.

Oczywiście dieta niskotłuszczowa czy wysokobiałkowa mają odmienne proporcje, ale jeśli nie musimy lub nie chcemy korzystać z taki rozwiązań, a jedynie potrzebujemy ogólnych wytycznych, to te proporcje będą dla nas najlepsze.

Zła ilość kalorii

Diety odchudzające bazują na przyjmowaniu niskiej ilości kalorii. Jednak aby była skuteczna nie może być dietą „głodową”. Żeby schudnąć, trzeba zjadać mniej kalorii niż dotychczas, ale zgodnie ze swoją wagą, wzrostem, charakterem pracy i aktywnością.

Każdy organizm jest inny, a więc i dieta musi być inna. Trzeba obliczyć BMR, czyli podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne na podstawowe funkcje naszego organizmu. Będzie to wyznacznik, jak bardzo można zredukować ilość spożywanych kalorii.

Dieta redukująca, to ta, w której zaleca się spożywanie około 500–1000 kcal mniej, niż wynosi dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Przykładowo kobieta aktywnie pracująca zawodowo powinna przyjmować dziennie 2500 kcal, aby schudnąć powinna zacząć jeść co najmniej 1500, a maksymalnie 2000 kcal.

Warto stopniowo zmniejszać kaloryczność posiłków, aż dojdziemy do ilości, która zapewni nam schudnięcie. Będzie to dla organizmu zdrowe, ale pozwoli na zanotowanie spadku wagi. Redukując dzienne spożycie o ok. 500 kcal, można schudnąć do 0,5 kg w tydzień. Co jest dobrym efektem, a przede wszystkim nie sprawi nam kłopotów zdrowotnych.

Dlaczego mimo diety nie chudnę?

Niestety są też osoby, które wprowadziły zmiany w swoim odżywianiu, odchudzają się powoli, ale nawet po kilku miesiącach diety nie ma efektu. „Nie mogę schudnąć mimo diety” to bardzo częsty komentarz pod propozycjami diet odchudzających.

Najczęstszą przyczyną są problemy ze zdrowiem. Jeśli waga mimo naszych starań stoi w miejscu, warto zrobić badania kontrolne. Może się okazać, że choćby z powodu chorej tarczycy nie możemy schudnąć.

Jednak jest też jeden bardziej trywialny powód. Tak zwany dzień oszustwa. Sporo osób przez 6 dni świetnie trzyma dietę, a siódmego dnia pozwala sobie na odstępstwa. Takie postępowanie nic nie da, a nawet może rozregulować organizm i pracę układu trawiennego.

Jeśli mamy ochotę na hamburgera, to go zjedzmy, ale kolejne posiłki muszą być już niskokaloryczne. Możemy też poćwiczyć dodatkową godzinę na siłowni, wtedy spalimy nadmiar spożytych kalorii, zaspokoimy zachciankę i nie przeciążymy organizmu.

Na diecie odchudzającej nie można się głodzić, trzeba jeść zdrowo i mądrze, a przede wszystkim obserwować reakcje organizmu.

Natasza Miszczuk
Latest posts by Natasza Miszczuk (see all)

image sources

  • grafika: pexels.com

Natasza Miszczuk

Copywriter z wyboru, ekonomista z wykształcenia. Autorka dwóch blogów – jakdojadedo.info i nokosmetykach.pl. Amatorka spędzania czasu w pociągach donikąd i zwiedzania zza szyby. Zapalona fanka sportów motocyklowych i zimowych. O najnowszych kosmetykach wie wszystko, a finanse, które trzeba na nie wydać, nie mają dla niej tajemnic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *