fbpx

Dlaczego dieta odchudzająca nie działa?

Nie ma chyba dorosłej osoby, która nie próbowałaby diety odchudzającej. Niestety tylko niewielki odsetek osób faktycznie korzysta z diety mądrze i widzi efekty. Pytanie nie powinno brzmieć, jaką stosować dietę, aby schudnąć, ale jak zrównoważyć wszystkie składniki odżywcze, aby organizm dostał to, czego potrzebuje w idealnej ilości.

Wcale nie trzeba katować się dietą 1000 kcal. Dieta Dukana też nie jest dla wszystkich dobra. Większości osób wystarczy tylko ogólna zmiana podejścia do żywienia. Jednak jeśli chcemy przejść na bardziej restrykcyjną dietę, aby szybciej stracić zbędne kilogramy, warto wspomóc się prostą zasadą redukcji kalorii.

Źle zbilansowana dieta

Pierwszym i w zasadzie największym problemem diety jest jej odpowiednie zbilansowanie. Nawet dieta na schudnięcie musi zachować standardowe proporcje.

Węglowodany powinny stanowić 60%, białka 10–15%, a tłuszcze 25–30% zjadanych posiłków. Te trzy główne składniki dostarczają organizmowi energię i siłę do funkcjonowania.

Oczywiście dieta niskotłuszczowa czy wysokobiałkowa mają odmienne proporcje, ale jeśli nie musimy lub nie chcemy korzystać z taki diet, a jedynie potrzebujemy ogólnych wytycznych, to te proporcje będą dla nas najlepsze.

Zła ilość kalorii

Diety odchudzające bazują na przyjmowaniu niskiej ilości kalorii. Jednak skuteczna dieta odchudzająca nie może być dietą „głodową”. Żeby schudnąć, trzeba zjadać mniej kalorii niż dotychczas, ale nie może to być dieta 1000 kalorii!

Każdy organizm jest inny, a więc dieta na odchudzanie musi być inna. Trzeba obliczyć BMR, czyli zapotrzebowanie kaloryczne na podstawowe funkcje naszego organizmu. Będzie to wyznacznik, jak bardzo zredukować ilość spożywanych kalorii.

Dieta redukująca, to dieta, w której zaleca się spożywanie około 500–1000 kcal mniej dziennie, niż wynosi zapotrzebowanie kaloryczne. Przykładowo kobieta aktywnie pracująca zawodowo powinna zjadać dziennie 2500 kcal, aby schudnąć powinna zacząć jeść co najmniej 1500, a maksymalnie 2000 kcal dziennie. Jednak nie można nagle uciąć kalorii.

Warto codziennie zmniejszać kaloryczność posiłków, aż dojdziemy do ilości, która zapewni nam schudnięcie. Będzie to dla organizmu wciąż zdrowe, ale już można zanotować spadek wagi. Odchudzając się o 500 kcal dziennie, można schudnąć około 0,5 kg w tydzień. Co jest także dobrym efektem, a przede wszystkim nie sprawi nam kłopotów zdrowotnych.

Dlaczego mimo diety nie chudnę?

Niestety są też osoby, które wprowadziły zmiany w swoim odżywianiu, odchudzają się powoli, ale nawet po kilku miesiącach diety nie ma efektu. „Nie mogę schudnąć mimo diety” to bardzo częsty komentarz pod propozycjami diet odchudzających.

Najczęstszą przyczyną są problemy ze zdrowiem. Jeśli waga mimo naszych starań stoi w miejscu, warto się przebadać. Może się okazać, że choćby z powodu chorej tarczycy nie możemy schudnąć.

Jednak jest też jeden bardziej trywialny powód. Tak zwany dzień oszustwa. Sporo osób przez 6 dni świetnie trzyma dietę, a siódmego dnia tygodnia oszukuje i się objada. Takie postępowanie nic nie da, a nawet może rozregulować organizm i pracę układu trawiennego.

Jeśli mamy ochotę na hamburgera, to go zjedzmy, ale kolejne posiłki muszą być już niskokaloryczne. Możemy też poćwiczyć dodatkową godzinę na siłowni, wtedy spalimy nadmiar spożytych kalorii, zaspokoimy zachciankę i nie przeciążymy organizmu.

Na diecie odchudzającej nie można się głodzić, trzeba jeść zdrowo i mądrze, a przede wszystkim obserwować reakcje organizmu.

image sources

  • dlaczego-dieta-odchudzajaca-nie-dziala-1640777: pexels.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *