fbpx

Czas wolny dzieci szkolnych – na co zwrócić uwagę

Coraz częściej można zauważyć niepokojącą tendencję do zaniku różnorodności form spędzania czasu wolnego. Badania wykazują, iż większość dzieci w młodszym wieku szkolnym spędza go głównie w domu, ale nie z rodziną, tylko przed komputerem bądź telewizorem. Dzieci i młodzież niestety nie umieją korzystać z czasu wolnego. Dodatkowe zajęcia szkolne, mające z założenia wspomagać rozwój poszczególnych zdolności naszych pociech, stają się nudne i niemodne. Dzieciom szkoda na nie czasu. Rozmowy z kolegami poza szkołą ograniczają się z kolei do komunikatorów oraz grup społecznościowych, dających poczucie bycia w łączności z całym światem. Mało kto spędza teraz czas wolny na powietrzu — zwłaszcza gdy wymaga to wysiłku fizycznego. Warto zatroszczyć się o czas wolny dzieci w wieku szkolnym, ze względu na ich rozwój oraz zdrowie, nie tylko fizyczne.

Zabiegani współcześnie rodzice, pochłonięci pracą oraz poszukiwaniami lepszych możliwości zarobku — sami zapominają o czasie wolnym. Warto mieć na uwadze, dlaczego jest on tak istotny dla rozwoju dziecka, aby dostarczyć młodemu pokoleniu lepszych wzorców niż te zaczerpnięte przez nie z telewizji i internetu.

Czas wolny dzieci w wieku szkolnym — ważne zasady

Formy spędzania czasu wolnego, zgodnie z teorią pedagogiczną, można podzielić na kilka zasadniczych grup związanych z:

  • obowiązkami podjętymi dobrowolnie (poszerzanie wiedzy, pomaganie rodzicom w domu, w ogrodzie, na działce albo zorganizowany wolontariat),
  • aktywnością w wybranej dziedzinie (działalność sportowa, artystyczna czy turystyczna),
  • życiem kulturalnym (TV, radio, prasa, kino, teatr),
  • życiem społecznym (spotkania z przyjaciółmi, uczestnictwo w imprezach sportowych, społecznych),
  • realizacją indywidualnych potrzeb (hobby, wypoczynek),
  • zachowaniami patologicznymi (alkohol, narkotyki, przestępczość).

Kontrola oraz opieka rodzicielska są niezwykle potrzebne nie tylko po to, aby nauczyć młodych organizacji oraz zróżnicowanego i twórczego spędzania wolnego czasu, ale także po to, aby ustrzec pociechy przed tą ostatnią wymienioną formą jego spędzania — zachowaniami patologicznymi.

A po co nam czas wolny? 

Czas wolny od obowiązków i pracy to przede wszystkim pożytek dla zdrowia — pozwala wypocząć ciału i umysłowi, zregenerować siły, zaczerpnąć energii do pracy. Dzięki niemu zwiększa się chęć do życia i działania. Czas wolny to również bardzo ważny dla zdrowia relaks — pomaga poradzić sobie ze stresem i zmartwieniami, oderwać się od codzienności.

Podczas czasu wolnego uczniowie mają ponadto szansę rozwinąć swoją samodzielność i niezależność. To czas, który dziecko może samo (bądź z pomocą) zaplanować, decydując o tym, jak chce go spędzić, czego potrzebuje i na co ma ochotę. Jest to także okazja do dodatkowej nauki lub zabawy — pozwala na zastosowanie tego, czego dziecko nauczyło się w teorii. Czas wolny zapewnia niezbędną aktywność dziecku — ruch podczas zabawy poprawia sprawność fizyczną, uczy kontrolować ciało i organizować własną aktywność oraz dostosowywać ją do swoich możliwości.

Maryla Błońska

Maryla Błońska

Matka trójki dzieci lubiąca podróże, książki oraz życie w zgodzie z naturą. Studia edytorskie i logopedyczne wykreowały jej pasję, którą jest język zarówno pisany, jak i mówiony. Fascynuje się skuteczną edukacją i wpływem otoczenia na człowieka. Czynnie wykorzystuje to w pracy, dokształcając się z zakresu wspierania rozwoju dzieci, neurodydaktyki, neurologopedii i grafiki.