Kupowanie nowych ubrań sprawia nam przyjemność. Polska branża modowa obecna jest na całym świecie. Wiele marek, które wywodzą się z naszego kraju noszona jest przez największe gwiazdy muzyki czy kina. Jednak chętnie też kupujemy produkty zagranicznych marek, które świetnie uzupełniają naszą szafę. Samo kupowanie nowej odzieży może być też trochę problematyczne. Zwłaszcza gdy nasze wymiary są osadzone pomiędzy klasycznymi rozmiarami ubrań, które dostaniemy w sklepach. A co jeśli chcemy prowadzić profil na Instagramie czy Tiktoku, ale nie mamy ani środków, ani miejsca w szafie, aby kupować designerskie ubrania? Nic nie szkodzi! Dla takich właśnie osób powstała kategoria Digital Fashion. Ta technologia pozwala na kupowanie najnowszych projektów bez fizycznego ich posiadania.
Digital Fashion – moda cyfrowa, która wprawi Cię w osłupienie
Co przychodzi nam na myśl, gdy mówimy Digital Fashion? Można sobie wyobrazić bajeczne stylizacje oparte i najnowsze zdobycze techniki, futurystyczne kształty czy nawet bardzo oryginalne wzory i kolory. Ale Digital Fashion może wyglądać również przeciętnie. Jak to? Digital Fashion Agency może udostępniać bardzo różne stroje. Przecież tak jak tradycyjna odzież i cyfrowa moda, ma swoje kategorie.
Po prostu Digital Fashion to moda wirtualna. To nie są ubrania, które kupimy, zostaną uszyte, wysłane do nas i fizycznie je założymy. Za to są to stroje, które nakładane są na nasze zdjęcie lub nagrany film video. Mówić w uproszczeniu kupujemy wirtualne ubranie, które będziemy nosić na zrobionym zdjęciu lub filmie. A sprzedawca ubrania odpowiada za nałożenie go na wysłane przez nas pliki i odesłanie nam naszego zdjęcia w zakupionym stroju.
Tak, cała koncepcja przypomina NFT, ale na szczęście jest o wiele prostsza i tańsza. W branży fashion wypożyczanie strojów na jedną sesję nie jest niczym nowym. Też płacimy za strój i wykorzystujemy go raz. Na tej samej zasadzie działa branża mody cyfrowej. Możemy prezentować nowy strój na jednym zdjęciu czy filmiku. Bez konieczności zastanawiania się co z nim zrobić po sesji zdjęciowej.
Jak kupić wirtualne ubrania online?
Coraz więcej stron internetowych oferuje sprzedaż wirtualnych ubrań i dodatków. Najczęściej jednak są to serwisy zagraniczne. Aby kupić takie odzienie, wystarczy przejrzeć ofertę, sprawdzić propozycje jak pozować i dokonać zakupu. Projektant może też stworzyć projekt dla nas, który będzie opierał się o nasz pomysł.
Konsument zawsze musi jednak wysłać swoje zdjęcie czy video, aby na nim dokonać obróbki i wstawić zakupiony strój. Konieczne jest wysłanie swojego zdjęcia lub nagrania w stroju opinającym, lub eksponującym ciało – w zależności od tego, jaki rodzaj odzieży cyfrowej kupujemy. Np. do balowej sukni z odsłoniętymi ramionami wystarczy za pozować w leginsach i biustonoszu. Ważne jest również, aby zrobić zdjęcie w miejscu, które ma być rzeczywistym tłem fotografii.
Po określonym przez sprzedawcę czasie otrzymamy plik ze zdjęciem lub nagraniem video, na którym występujemy w kupionym wirtualnie ubraniu. Taki plik możemy wstawić na Instagrama, tiktoka, youtuba czy na inną stronę, gdzie chcemy pochwalić się nową odzieżą i ciekawymi zdjęciami.
Jak sprawdzić, czy ktoś korzysta z Digital Fashion?
W zasadzie nie wiadomo. Dopasowanie stroju do wysłanego zdjęcia jest na tak wysokim poziomie, że gołym okiem nie zobaczymy edycji. Jednak z drugiej strony bardzo często kreacje z kategorii Digital Fashion są bardzo nowoczesne. A nawet filmowe czy bajkowe. Dlatego można je odróżnić od standardowych ubrań dostępnych w sklepie. Jednakże są też projekty, które można uznać za tradycyjną modę czy takie, które wpisują się w obecne trendy. Z tego powodu nie zawsze będziemy mieli świadomość, że ktoś posłużył się wirtualnym strojem, jeśli nam o tym nie powiedział albo nie wybrać bardzo dekoracyjnym stylizacji, która już z samego zamysłu twórcy nie miała wyglądać realnie.
Czy warto kupować ubrania wirtualnych marek?
Przeglądając zdjęcia na Instagramie, może zobaczyć, że coraz więcej influencerek modowych korzysta z takich produktów. Często, aby pokazać tę nowość na modowym rynku i wykorzystać ją jako kontent dla swojego konta. Ale są też inne powody. Kupienie designerskiego odzienia w postaci Digital Fashion jest tańsze niż kupienie realnie uszytego projektu. Ponadto wybór jest ogromny! Kolejna kwestia to użytkowość. Być może chcemy zrobić piękne zdjęcie z okazji swoich urodzin, ale wiemy, że kupując sukienkę w sklepie, ubierzemy ją tylko raz. Gdy kupimy projekt w formie pliku, taka sukienka nie będzie wisieć nieużywana w szafie, nie będzie zajmować miejsca, nie będzie szkodzić środowisku i wreszcie – nie zużyje zasobów naturalnych. A my nadal będziemy pięknie wyglądać na zdjęciu.
Można więc powiedzieć, że taka moda ma swoje wady i zalety. Jeśli chcemy mieć piękne zdjęcia w ciekawych ubraniach, jak najbardziej jest to coś dla nas. Jednak, gdy używamy ubrań po zakupie wiele razy i chcemy się w nich pokazać w realnym życiu, niestety Digital Fashion nam na ten moment na to nie pozwala. Dlatego na pytanie, czy warto inwestować w cyfrowe ubieranie się, można odpowiedzieć: to zależy, jaki jest nasz cel. Warto jednak pamiętać, że wirtualna rzeczywistość oddziałuje już na coraz więcej branż.