fbpx
czwartek, 19 maja, 2022
  • Usługi remontowe: Łazienka Kuchnia Poddasze
Strona głównaROZRYWKANa przód, tył czy 4x4? Napęd w samochodzie

Na przód, tył czy 4×4? Napęd w samochodzie

-

Napęd w samochodzie to sprawa podstawowa, a jego wybór decyduje o mocy i przeznaczeniu auta. Jakie są różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami, kiedy lepiej wybrać tylni, a kiedy przedni napęd. Czy 4×4 to jedyny pomysł na bezdroża?

Najczęściej spotykamy auta, w których napęd jest na przednią oś. System ten jest najtańszy i maksymalnie kompaktowy. Zdarzają się jednak producenci, którzy wybierają napęd na tył. Poniżej nieco więcej o tym co to tak na prawdę oznacza.

Napęd na przód

Taki sposób  konstrukcji nadwozia jest najbardziej powszechny w samochodach osobowych. Umożliwia to konstruktorom na kompaktowe rozmieszczenie urządzeń: silnika, skrzyni biegów, paneli elektrycznych i inne podzespołów. Dzięki temu możemy też lepiej rozplanować przestrzeń w aucie. Auta z przednim napędem cechują się lepszą sterownością, lżejszą konstrukcją a co za tym idzie oszczędniejszą eksploatacją. Za minus można uznać to, że siły boczne i napędowe skupione są wyłącznie na przodzie, przez co auto gorzej hamuje na śliskiej nawierzchni.

Napęd na tył

Tylni napęd spotkamy w autach, które mają silnik z przodu lub – w przypadku wersji sportowych – z tyłu. Obecnie, ten napęd jest rzadkością, ze względu na koszty spotykamy go albo w pojazdach segmentu Premium albo coupe i sport. Niewątpliwie takie rozwiązanie korzystnie wpływa na rozkład masy auta. Jest wtedy zdecydowanie lepiej wyważone, łatwiej się prowadzi i daje miłe wrażenie z jazdy. Niestety, jeśli stracimy przyczepność, trudniej zapanować nad autem.

Napęd 4×4

Większość osób ten rodzaj napędu kojarzy wyłącznie z autami pędzącymi po bezdrożach i niełatwych terenach. Dziś 4×4 możemy spotkać  w zasadzie w każdym rodzaju samochodu, choć wciąż dominuje w SUV-ach, terenówkach i sportowych modelach. W przypadku takiego rozwiązania istnieje wiele sposobów przenoszenia kierowania na obie osie: od „prawdziwego”, stałego napędu 4×4 po najbardziej popularny, czyli tzw. przód z dołączanym tyłem.

Rozwiązanie 4×4 daj większą stabilność, także na śliskiej nawierzchni i doskonałą przyczepność. Niestety takie samochody są bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, przez co droższe. Oczywiście większe mamy także zużycie paliwa, co wiąże się z drogim utrzymaniem auta.

- Advertisment -

Przeczytaj róznież

Jak przygotować auto, aby przeszło przegląd techniczny?

Choć przegląd techniczny jest w Polsce obowiązkowy, to wciąż wielu kierowców wybiera się na kontrolę niechętnie. Dlaczego tak się dzieje? Po prostu po polskich...

Co to Digital fashion i dlaczego jest tak popularny na Instagramie?

Kupowanie nowych ubrań sprawia nam przyjemność. Może jednak być też problematyczne. Zwłaszcza gdy nasze wymiary są osadzone pomiędzy klasycznymi rozmiarami ubrań, które dostaniemy w...

Co to NFT? Czy to przyszłość świata czy chwilowy trend?

Niewymienny token, czyli Not-Fungible Token (NFT) to unikalna wartość cyfrowa, która obecnie podbija świat. Wszystko, co ma wymiar cyfrowy, spotyka się z dużym zainteresowaniem....

Podwyższone grządki w angielskim stylu – dlaczego warto je mieć w ogrodzie?

Lead: Podwyższone grządki (ang. raised bed) to częsty element ogrodów angielskich. Znane były i szeroko stosowane również w Polsce, jednak z czasem zostały zapomniane....

Co zamiast trawnika w ogrodzie?

Kiedy zakładamy ogród, dość często decydujemy się na pokrycie większych, otwartych przestrzeni trawą. Piękny i zadbany trawnik to oczywiście ozdoba ogrodu, jednak utrzymanie doskonałego...

Ogród w stylu zen – uporządkowany, piękny i łatwy w utrzymaniu

Na temat ogrodów w stylu zen można znaleźć wiele sprzecznych opinii – jedni twierdzą, że trudno go utrzymać, inni –wręcz przeciwnie. Jak to jest...