Motocykle coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Zwłaszcza w lecie jeździ ich mnóstwo. Jest to bardzo wygodny środek lokomocji, który nie tylko pomaga nam się przemieszczać z punktu A do punktu B, ale też daje wiele radości z jego prowadzenia.
Jednak warto wiedzieć, że i o motocykl trzeba dbać, aby zachował ładny wygląd, ale przede wszystkim, aby jego stan techniczny pozwalał na sprawne prowadzenie. Jak dbać o motocykl?
Czysty motocykl, to podstawa
Pięknie wyczyszczony, błyszczący motocykl zawsze dobrze się prezentuje. Jednak regularne czyszczenie maszyny ma też inne zalety.
Można przy okazji zobaczyć, czy łańcuch jest odpowiednio naciągnięty, na tłumiku nie ma śladu rdzy, a nawet zajrzeć w poszczególne mechanizmy, by zorientować się, czy nic się nie wyszczerbiło.
Jest to też świetna okazja, aby dolać olej i sprawdzić, czy wszystko chodzi, jak trzeba.
Ważna jest ochrona lakieru i elementów chromowanych. Można znaleźć mnóstwo produktów do czyszczenia motocykli, ale w zasadzie każda część maszyny potrzebować będzie innego środka. Niestety motocykla nie umyjemy zwykłym szamponem do spłukania wodą.
Lakier i chromy warto wyczyścić, a później wypolerować specjalną pastą, która będzie chroniła przed przyczepianiem się zabrudzeń oraz wodą. A czym czyścić łańcuch motocyklowy?
Tutaj też potrzebny jest inny środek, który pozwoli usunąć tłuszcz, ale i wszelkie zabrudzenia. Po wyczyszczeniu łańcucha trzeba go ponownie nasmarować.
Konserwacja motocykla, to też dbałość o siedzenie i kufry, jeśli takich używamy. Zwłaszcza elementy wykonane ze skóry trzeba często konserwować. Jest ona podatna jest na wysychanie, więc trzeba ją delikatnie wyczyścić, a później natłuścić aby rozgrzane promienie słońca lub deszcz jej nie zniszczyły.
Wymiana zużytych elementów
Tak samo jak w przypadku samochodu i w motocyklu trzeba regularnie kontrolować stan techniczny. Nie tylko przez obowiązkowe, coroczne badanie w stacji kontroli pojazdów, ale też sprawdzanie choćby raz w miesiącu „na oko”, czy nic się nie dzieje.
Oczywiście niektóre usterki mogą pojawić się nagle, ale poważnym awariom można zapobiec przez wcześniejszą wymianę zużytych elementów.
Zawsze trzeba kontrolować poziom oleju i uzupełniać ten płyn po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Na tym nie można oszczędzać, ponieważ brudny olej nie będzie działał jak powinien i możemy poważnie uszkodzić motor.
Bardzo często przez dziurawe, polskie drogi uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia. Tutaj też nie warto czekać z naprawą, ponieważ zwlekanie może grozić nawet urwaniem koła, co jest skrajnie niebezpieczne.
Kolejnym elementem, którego stan techniczny trzeba na bieżąco kontrolować będzie układ hamulcowy. Ciągłe używanie hamulców sprawia, że klocki hamulcowe się ścierają. Nie tylko trzeba je wymieniać regularnie, ale też co jakiś czas warto przeczyścić tarcze i okoliczne elementy z opiłków, które powstają podczas ścierania się klocków hamulcowych.
A co zrobić, gdy zobaczymy kropkę rdzy? Wystarczy nawet odrobina Coca Coli, aby rdzę we wstępnej fazie wytępić. Natomiast później warto użyć już specjalistycznych produktów, które zapobiegną rozprzestrzenianiu się jej na kolejne miejsca. W ostateczności, jeśli jest to możliwe, warto wymienić cały metalowy element na nowy.