Rozgrzewka – Bądź gotów na wysiłek

Już od czasów lekcji wychowania fizycznego w podstawówce pamiętamy, że postawą każdej aktywności sportowej jest solidna rozgrzewka, która powinna być nieodłącznym elementem każdego treningu czy wysiłku fizycznego. Rozgrzewkę powinniśmy zawsze przeprowadzić zarówno dla  treningu siłowego jak i dynamicznego.

Nie ma co ukrywać, że skuteczność treningu zależy do tego jak się do niego przygotujesz. Rozgrzewka służy do rozgrzania naszych mięśni  i przygotowanie naszego ciała do kolejnych, bardziej wymagających ćwiczeń, które zamierzamy zrealizować podczas naszego treningu. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka powinna  rozgrzać wszystkie mięśnie. Przed każdym treningiem należy zawsze dokładne wykonać wszystkie bez żadnego wyjątku ćwiczenia rozgrzewające. Ćwiczenia te nie powinny trwać krócej niż 10 minut, niemniej jednak optymalny czas to min 15 min.

Nasze ćwiczenia możemy zacząć od krótkiego biegu lub jazdy na rowerze stacjonarnym. Dobrym pomysłem na rozgrzewkę może być również zrobienie kilkudziesięciu pajacyków. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie rozgrzewki stacjonarnej, która służy już rozpaleniu konkretnych mięśni.

Rozgrzewka

Na samym początku rozgrzewamy kark wykonując koliste ruchy głową, raz w lewą, a potem w prawą stronę. Następnie rozgrzewamy barki wykonując krążenia barków i ramion, pamiętając aby ćwiczenie wykonać równomiernie w każdą stronę.

Kolejne ćwiczenia są związane z  rozgrzaniem nadgarstków wykonując koliste ruchy splecionymi rękoma. Następnie wykonujemy ćwiczenia krążąc biodrami, tułowiem, kolanami i stawami skokowymi.
Po prawidłowym rozgrzaniu się, wprowadzamy kolejne ćwiczenia, które będą już elementem naszego podstawowego treningu. Oczywiście nasza rozgrzewka powinna być dostosowana do ćwiczeń jakie będziemy realizować. Jeżeli będziemy wykonywać np. przysiady obciążeniem to podczas rozgrzewki powinniśmy porobić przysiady bez obciążenia.

Warto pamiętać o rozgrzewce przy każdym treningu. Rozgrzane mięśnie są bardziej wydajne, a ćwiczenia w głównym treningu wykonuje się przyjemniej, ponieważ ciało jest do nich przygotowane. I co najważniejsze, stosując rozgrzewkę unikamy kontuzji.

image sources

  • rozgrzewka: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *