Na przód, tył czy 4×4? Napęd w samochodzie

Napęd w samochodzie to sprawa podstawowa, jego wybór decyduje o mocy i przeznaczeniu auta. Jakie są różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami i kiedy lepiej wybrać tylni, a kiedy przedni napęd, i czy 4×4 to tylko pomysł na bezdroża? Najczęściej spotykane jest użycie napędu na przednią oś. Taki system jest najtańszy i najbardziej kompaktowy. Zdarzają się jednak producenci, którzy wybierają napęd na tył. Filozofia wyboru to sztuka jazdy, ponieważ wybór napędu ma znaczenie na jazdę.

Napęd na przód

Ten sposób  konstrukcji nadwozia najbardziej powszechny jest przy samochodach osobowych. Umożliwia to kompaktowe rozmieszczenie urządzeń: silnik, skrzynia biegów, panele elektryczne i inne podzespoły są z przodu. Takie umieszczenie pozwala także na lepsze rozplanowanie przestrzeni w samochodzie. Plusem takie wyboru jest sterowność auta, lżejsza konstrukcja i z nią związana oszczędność paliwa. Za minus można uznać to, że siły boczne i napędowe skupione są wyłącznie na przedzie i w aucie mamy gorsze hamowanie na lodzie.

Napęd na tył

Tylni napęd spotykamy w autach, które mają silnik z przodu lub – w przypadku wersji sportowych – z tyłu. Taki napęd to rzadkość, ze względu na koszty spotykany jest albo w pojazdach segmentu Premium albo coupe i sport. Niewątpliwie takie rozwiązanie gwarantuje korzystny rozkład masy auta, które jest zdecydowanie lepiej wyważone, ułatwia prowadzenie i daje miłe wrażenie z jazdy. Niestety w przypadku utraty przyczepności trudniej zapanować nad autem.

Napęd 4×4

Słynny terenowy napęd na cztery koła był niegdyś domenom wyłącznie twardych aut na bezdroża. Dziś 4×4 możemy spotkać  w zasadzie w każdym rodzaju samochodu, choć wciąż dominują SUV-y, terenówki i sportowe modele. W przypadku takiego rozwiązania siły napędu istnieje wiele sposobów przenoszenia kierowania na obie osie: od „prawdziwego”, stałego napędu 4×4 po najbardziej popularny, czyli tzw. przód z dołączanym tyłem. Rozwiązanie 4×4 daj wyższą stabilność, także na śliskiej nawierzchni i doskonałą przyczepność. Niestety takie samochody są bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, przez co droższe. Oczywiście większe mamy także zużycie paliwa, co wiąże się z drogim utrzymaniem auta.

image sources

  • 4×4: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *