Co warto jeść w trakcie ciąży?

Wiele kobiet zbyt późno zdaje sobie sprawę, że ich dieta w trakcie ciąży ma bardzo duży wpływ na rozwój i późniejsze funkcjonowanie dziecka, dlatego gdy tylko przyszła mama dowie się, że jest w ciąży powinna wprowadzić do swojej diety kilka niezbędna produktów, a niektóre zdecydowanie z niej wykluczyć. Nie na darmo położnicy zalecają spożywanie kwasu foliowego i niezbędnych witamin nawet jeszcze przed zajściem w ciążę.

Co należy jeść w trakcie ciąży?

  • Warzywa, owoce, bakalie – to doskonałe zamienniki słodyczy, które powinnaś zdecydowanie ograniczyć w ciąży. Wymienione produkty to źródło witamin i soli mineralnych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania kobiety spodziewającej się dziecka. Ponadto warzywa i owoce pomogą powstrzymać zaparcia, przytrafiające się w trakcie ciąży.
  • Białe, chude mięso, przetwory mleczne, sery, ryby – dzięki nim dostarczysz organizmowi niezbędną porcję białka, na które rośnie zapotrzebowanie kobiety w ciąży.
  • Jajka – ułatwiają syntezę witaminy B12, która odpowiada za prawidłowe rozwijanie się układu nerwowego u dziecka.
  • Orzechy – zawierają witaminę E, która zdecydowanie zmniejsza ryzyko poronienia, z kolei obecne w orzechach witaminy PP oraz B warunkują prawidłowy rozwój płodu.
  • Oliwa z oliwek, olej z pestek winogron – dobre tłuszcze roślinne z powodzeniem pomogą Ci przygotować potrawy, które nie będą tak tłuste i ciężkostrawne, jak te przygotowywane na pozostałych olejach.

Czego nie jeść w ciąży?

W trakcie ciąży warto odstawić napoje gazowane, dania typu fast-food, zupy w proszku, konserwy, a także sery pleśniowe i potrawy przygotowywane z surowego, czerwonego mięsa, jak np. tatar.

Oprócz tego nie powinnaś wówczas wypijać mocnej kawy i herbaty, które wypłukują wapń z organizmu!

O czym jeszcze należy pamiętać?

  • Dieta potencjalnej mamy powinna być jak najbardziej zbilansowana. Aby jej i rozwijającego się dziecka organizm prawidłowo funkcjonował potrzebne są wszystkie składniki pokarmowe pochodzące z pożywienia. Nie należy popadać w skrajności i np. spożywać jedynie białka, a wykluczyć tłuszcze. Takie radykalne wykluczenia z diety z pewnością nie są dobrym pomysłem.
  • Należy w tym czasie spożywać co najmniej dwa ciepłe posiłki dziennie i lekką kolację. Nie do końca właściwe jest twierdzenie, że w trakcie ciąży należy jeść za dwoje. Z kolei jednak najobfitszym posiłkiem w ciągu dnia powinno być śniadanie.

Źródło zdjęcia

  • zdrowe jedzenie: pixabay.com